Соціальна профілактика
03.07.2020Послуга соціальної профілактики – комплекс заходів, що здійснюються суб’єктом, який надає соціальні послуги, спрямований на попередження, обмеження та зупинення негативних соціальних і особистісних (поведінкових) явищ та їх наслідків у соціальному середовищі та реалізується за допомогою різних інструментів впливу соціального, юридичного, педагогічного, психологічного характеру.
Залежно від ступеня розвитку проблеми або соціального явища визначається вид соціальної профілактики:
- первинна (надається, якщо проблема/негативне явище у отримувачів послуг не сформовані);
- вторинна (надається за наявності високого ризику розвитку проблеми/негативного явища у отримувача послуги);
- третинна (надається, якщо проблема/негативне явище існує та завдає негативних наслідків/збитків).
Отримувач соціальної послуги профілактики – особа, сім’я, група осіб, яка (які) через складні життєві обставини, (спричинені інвалідністю, віком, станом здоров’я, соціальним становищем, бездомністю, відбуванням покарання у вигляді обмеження або позбавлення волі на певний строк тощо) потребують:
- організації навчання та просвіти щодо зміни поведінки на більш безпечну, що мотивує до здорового способу життя;
- надання довідкових послуг, зокрема, щодо проходження профілактики, реабілітації, програм замісної чи антиретровірусної терапії та проходження тестів на ВІЛ та ІПСШ;
- розроблення та розповсюдження рекламно-інформаційних матеріалів, індивідуальних засобів (у тому числі шприців, презервативів).
Заходи соціальної послуги реалізовуються через такі основні форми як соціальна реклама та інформаційно-освітні матеріали, лекція, відеолекторій, бесіда, дебати, семінар, тренінг тощо.
Завдання надання соціальної послуги:
- попередження виникнення проблем та негативних явищ на рівні особистості, сім’ї, групи, громади;
- попередження загострення вже існуючих проблем або негативних явищ;
- вплив на формування позитивних ціннісних орієнтацій та мотивування отримувачів послуги до зміни поведінки та/або подолання складних життєвих обставин;
- мінімізація ризику повторення (рецидиву) проблем або негативних явищ;
- адаптація, інтеграція та реінтеграція, ресоціалізація тих отримувачів соціальної послуги, які зазнали негативних наслідків у результаті обставин, які виникли, або поглиблення (погіршення) проблем та негативних явищ.